slimbox2 css

slimbox 2 js

slimbox 2 auto activator

Pages

Advertisement

Tuesday, November 30, 2010

Daging masak dendeng...

Selepas raya haji.. peti ais ku masih ada daging korban.. macam2 resepi dah aku masak.. kurmalah, kicaplah, suplah dsb... Ahad lepas aku mencuba resepi baru.. alhamdulillah aku berjaya masak daging masak dendeng... hubby kata sedap.. sengeh aku mendengar pujiannya.. aku dapat resepi daripada jiran sebelah.. tqvm misha! hubby suka sangat dendeng dia.. so aku kenalah belajar masak.. :)

Bahannya sangat mudah.. sama macam masak daging masak kicap, tapi dendeng ni cuma ada cili kering jer.. caranya mula2 direbus dulu dagingnya.. bila dah empuk, kita tumbuk daging tu hingga terurai dari ketulannya.( guna batu lesung yer bukan penumbuk kita )hehehe

Sambil tu kita tumis hingga pecah minyak bahan yang sudah dikisar seperti bawang besar, bawang putih, halia, cili kering dan serai. Masukkan sedikit air rebusan daging dan daging yang telah ditumbuk. Masukkan kicap dan garam. Gaul hingga sedikit kering tapi jangan kering sangat.. tak best.. ok.. itu je.. tutup api.. senang je kan? nanti senang bolehlah kalian mencuba resepi simple ni.. hehehe

*** ralat x dapat amik gambor coz camera ku jahanam! huhuhuhu

5 comments:

kasihredha said...

tak pe...tak pe..
lepas ni beli kamera baru ye :)
pasti sedapkan dendeng tu..

nurd said...

bilalah nak beli camera agaknya... asyik terbeli yg lain dulu jer... hehehe
segan bila akak ckp mcm tu... bolehlah ikut selera suami... resepi dendeng org lain mungkin x sama...

nurd said...
This comment has been removed by the author.
limaunipis said...

daging masak dendeng ni..memang sedap..tapi nak buatnya punyalah malasnya..aku ni..rajin mu Nur..

nurd said...

sebenarnya... aku pon ada masa rajin dan malas jugak terti... kalu ikutkan, mung lagi rajin dari aku... mcm2 resipi dah mung buat...